رفتن به محتوای اصلی
۲۸ اسفند, ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۸

طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟

طراحی میدان سپاه قم به کجا رسید؟
طراحی تقاطع غیرهمسطح میدان سپاه در قم که این روزها گره ترافیکی آن موجب انتقاد شهروندان شده به پایان رسیده است و این پروژه سه سطحی خواهد بود.

به گزارش شهرنیوز، هرچه به زمان بهره‌برداری از پروژه فاز پنج عمار یاسر نزدیک‌تر می‌شویم، مسئله ترافیک میدان سپاه قم و اینکه پس از بهره‌برداری از این مسیر چه بر سر این میدان خواهد آمد، بیشتر مورد پرسش شهروندان قرار می‌گیرد.

فاز پنج عمار یاسر که طرحی ۵۴ ساله از خیابان معلم آغازشده و درنهایت به میدان سپاه می‌رسد. تملکات این پروژه اکنون تا خیابان دور شهر به اتمام رسیده و از دور شهر تا میدان سپاه در حال پیگیری است. بااین‌همه در حال حاضر ترافیک میدان سپاه به‌ویژه در ساعات اولیه شب موجب معطلی شهروندان می‌شود و پیش‌بینی این است که بازگشایی کامل فاز پنج عمار یاسر این ترافیک را تشدید خواهد کرد. همین موضوع ضرورت اجرای تقاطع غیر همسطح میدان سپاه را بیش‌ازپیش روشن کرده است.

بررسی طرح در سطوح خرد و کلان
لیلی نیک خلق احمدی، مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه طراحی میدان سپاه در سال ۱۳۹۹ توسط مشاور سازمان به فاز یک رسیده بود اظهار کرد: این طرح به تصویب نرسیده بود تا تبدیل به طراحی فاز دو شود.

وی افزود: بر همین اساس مشاور دیگری اخذ شد تا طراحی موردبازنگری قرار بگیرد. به مشاور ابلاغ شد که در دو سطح خردنگر و کلان‌نگر مسئله ترافیک میدان سپاه را موردبررسی قرار دهد.

مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم با اشاره به تحلیل ترافیکی محورهای اطراف و تقاطع‌های اطراف خاطرنشان کرد: در خروجی آن هشت گزینه در شورای تصویب مطرح شد که نهایتاً گزینه شماره ۲ و ۶ مورد تصویب قرار گرفت.

نیک خلق احمدی ادامه داد: در میدان سپاه از فاز پنج عمار یاسر به سمت جمهوری چپ‌گرد جهتی در منفی یک و از خیابان اخلاقی به سمت فاز پنج یک روگذر داریم. از سمت فاز پنج عمار یاسر به سمت اخلاقی روگذر نداریم و فقط مسیر برگشت به سمت فاز پنج وجود دارد.

وی تصریح کرد: هم‌سطح پروژه نیز بلوار است و عرشه را با این امکان طراحی کرده‌ایم که در آینده از سمت فاز پنج عمار یاسر به سمت پل ۹ دی دسترسی داشته باشیم، امکان ایجاد تقاطع چراغ‌دار از مالک اشتر به فاز پنج عمار یاسر وجود دارد.


منبع مطلب: شهرنیوز
https://qom.ir/KmPRd